Anpassa textstorlek    A A A 
Välkommen till Hälla!
   Nyheter Fotoalbum Dokumentarkiv Gästbok
Navigering
    ::   Hem 
    ::   Bygdegården 
    »   Historik 
      :: Skolan i Hälla
      » Järnbåten
    ::   Länkar 
    ::   Fiske 
    ::   Logi / Boende 
    ::   Sörsjön 
    ::   Köp / Sälj 
    ::   Bagarstugan 
    ::   Anna-Gunborgs Skrivhörna 
    ::   In het Nederlands 

Inger Olofsson
Junselevägen 20
919 94 Hällaström
Tel: 0941 21014
E-post
Byålderman:
Stig Hällestrand

Vädret för Hälla på din hemsida?

Anna-Gunborgs
Skrivhörna

Besök sedan 1 Nov 2010
29827

Ägare till fotot: Bertil Edström
Järnbåten kom till sjön – dragen av hästar …

Äntligen framme!

I slutet av mars eller början av april 1911 lossades den tyngsta transporten någonsin till södra lappmarken från en järnvägsvagn på Anundsjö järnvägsstation i Västernorrland. Det var järnbåten Volgsjön som på snöföre skulle fraktas till Vilhelmina på hästanspända stöttingar. Dåtida Umebladet skrev den 12 april 1911:

”Bröderna Lundbergs verksamhet med sina träbåtar avstannar icke genom flottningsbolagets åtgärd att frakta en ångbåt upp till Volgsjön. Denna båt har nu efter många kullerbyttor ankommit till Malgomaj II och Wolfgang. Vi får se vad den duger till i hård fjällstorm.”

FLOTTNINGSBOLAGET hade alltså låtit bygga en järnbåt driven av ångmaskin på Karlstads Mekaniska verkstad. Kruxet var att kunna frakta den till Vilhelmina och Volgsjön. Järnväg fanns fram till Anundsjö men för den vidare färden fanns endast hästtransport att tillgå.
Den numera nedlagda järnvägsstationen var ett centrum för förnödenheter till södra lappmarken. Vissa dagar kunde man se inte mindre än 70 hästtransporter samlade för färd mot Åsele och Vilhelmina.
Båten skulle dras på stöttingar med sex hästar som dragare hade man tänkt sig. Med ångmaskin blev det för tungt och den lytes ur för att fraktas av två hästar. Sammanlagt stod alltså åtta hästar och massor av medhjälpare beredda för den hårda färden in mot lappmarken på upplogade hästvägar.

Värsta problemet under färden kom direkt med en 3 km lång utförsbacke från järnvägsstationen ner till Anundsjö kyrka. Speciella bromsanordningar måste byggas på stöttingarna och två man satt bakom bogserbåten och bromsade. Hur och med vad de bromsade vet ingen idag levande person. Transporten var ytterst krävande och ett flertal gånger rullade bogserbåten Volgsjön av stöttingarna. Upp kom den dock varje gång. Undra på att uppståndelsen var stor där hästforan med bogserbåten drog fram i sin färd mot Vilhelmina.
Det var nästan ett måste för befolkningen längs hästforrutten att se den. Därför fraktades också Volgsjön över Ångermanälvens is vid Sörstrand i Åsele för att på torget under en dag visas upp för Åseleborna.
Så småningom kom denna första bogserbåt av järn upp till Vilhelmina, där också enda kända fotografiet av båt, folk och hästar togs vid länsmansgården med Vilhelmina kyrka i bakgrunden. Det måste ha varit en närmast otrolig sensation och vilket jobb av män och hästar.
Bland dem som fraktade båten genom lappmarken på upplogade hästvägar finns på bilden Anders Häggström, Näs, Anundsjö, Karl Näslund, Älgsjö, Åsele samt en sextett från Åselebyn Hälla med Paulinus och Frans Persson, Petrus och Erik Edström, Erik Nilsson och Erik Holm.
Sponsorer
Camp Lapponia, Vi arrangerar fiske, jakt och naturäventyr i södra Lappland.
Hälla 50 tals Café
Näslunds Väg AB
Lindero Lantbruk
Vandrarhemmet Gafsele Hostel
Scherdins redovisnings & konsultbyrå
Holmgren Bygg AB
Björnes Måleri & Golv
JTR Lining
Roger Josefssons Åkeri
Lappvärket AB
Lappmarksbonden
Timra I Åsele
Edströms Åkeri
Romby´s i Lomsjö
Studieförbundet vuxenskolan
Danielssons Ko & co
Arvid Eckerskog Firma
  Åsele byaportal © 2018 - byaradet@aselebyar.nu Design o teknik - EZIT